Wiadomości bieżące

 

STANOWISKO NR 4/VII/2016

PREZYDIUM

OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ

BESKIDZKIEJ IZBY LEKARSKIEJ

z dnia 24 czerwca 2016 roku

 

 

w sprawie: propozycji wstępnego  projektu ustawy dotyczącej płac minimalnych w ochronie zdrowia.

 

 

Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej Beskidzkiej Izby Lekarskiej z dużym zaskoczeniem przyjęło przedstawioną na spotkaniu Zespołu Trójstronnego ds. Ochrony Zdrowia w dniu 21.06.2016 propozycję wstępnego projektu ustawy dotyczącej płac minimalnych w ochronie zdrowia. Naszym zdaniem zaproponowana stawka 4 800 zł brutto dla lekarza specjalisty, która miałaby obowiązywać dopiero za pięć lat jest żenująco niska i bardzo odbiegająca od stanowiska Samorządu Lekarskiego wyrażonego w uchwałach Krajowego Zjazdu Lekarzy. Zarobki lekarzy powinny odzwierciedlać nakład pracy i odpowiedzialność za podejmowane działania, a także pozostawać w odpowiedniej proporcji do wynagrodzeń innych grup zawodowych.

 

 

Oryginał - w załączeniu

 

Załączniki:

STANOWISKO NR 4/VII/2016

 

 

________________________________________________________________________________________

 

 

APEL NR 3/VII/2016

OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ

BESKIDZKIEJ IZBY LEKARSKIEJ

z dnia 19 marca 2016 roku

 

w sprawie: możliwości aktualizacji zgłoszeń zatrudnionych lekarzy do portalu świadczeniodawcy.

 

Pomimo aneksowania umów dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej na kolejne lata, Narodowy Fundusz Zdrowia w portalu świadczeniodawcy posługuje się ankietami wypełnionymi przez świadczeniodawców przed 6 laty. Skutkuje to niemożnością zatrudnienia kolejnych lekarzy, mimo że spełniają oni wymagania kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

Apelujemy o stworzenie możliwości aktualizacji wyżej wymienionych ankiet.

 

Odpowiedź z Narodowego Funduszu Zdrowia :

W odpowiedzi na pismo Pana Prezesa w sprawie apelu podjętego na XXXV Okręgowym Zjeździe Lekarzy Beskidzkiej Izby Lekarskiej w dniu 19 marca 2016 roku wyjaśniam, że ankiety składane w trakcie postępowań konkursowych poprzedzających zawarcie umów o realizację świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna stanowią integralną część złożonych ofert i w chwili obecnej nie ma możliwości dokonania zmian w treści złożonych ankiet.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z zapisami § 43 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 08 września 2015 roku w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2015r., poz. 1400 z późn. zm.), każda ze stron umowy może w uzasadnionych przypadkach wnioskować na piśmie o zmianę warunków umowy. W przypadku złożenia takiego wniosku, strony nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku podejmują czynności zmierzające do ustalenia nowych warunków umowy chyba, że strona umowy, do której skierowano wniosek nie wyrazi zgody na zmianę warunków umowy i uzasadni swoje stanowisko na piśmie. Z powyższych postanowień wynika, iż ewentualna zgoda Funduszu na wnioskowaną przez świadczeniodawcę zmianę warunków umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest fakultatywna oraz strona wnosząca o zmianę powinna swój wniosek uzasadnić.

 

Oryginał - w załączeniu

Załączniki:

Odpowiedz z NFZ na Apel nr 3 z dnia 19.03.2016

 

 

 

________________________________________________________________________________________

 

                                 

APEL NR 1/VII/2016

OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ

 BESKIDZKIEJ IZBY LEKARSKIEJ

z dnia 26 lutego 2016 roku

 

 

w sprawie: powstrzymania się od wystawiania druków ZLA w formie elektronicznej.

 

Okręgowa Rada Lekarska Beskidzkiej Izby Lekarskiej zwraca się do lekarzy i lekarzy dentystów, by powstrzymali się od wystawiania druków ZLA w formie elektronicznej.

 

Przedstawiciele Naczelnej Izby Lekarskiej, Federacji Porozumienie Zielonogórskie,  Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy i Polskiej Federacji Pracodawców Ochrony Zdrowia uznali, że  aplikacja przygotowana przez ZUS wymaga znaczących modyfikacji i do czasu ich wprowadzenia nie rekomendują lekarzom zakładania kont na portalu i wystawiania zwolnień w systemie elektronicznym ZUS.

 

Oczekujemy:

 
1) radykalnego uproszczenia systemu wystawiania e-zwolnień tak by rolą lekarza było określenie przyczyny choroby i czasu niezdolności do pracy a wszystkie pozostałe elementy procedury (np. określenie adresu pobytu, płatników składek) odbywały się poza obowiązkami lekarza;


2) stworzenia przez ZUS  interfejsu pozwalającego na swobodne komunikowanie się z systemem e-ZLA aplikacji gabinetowych (dzisiaj lekarz w celu wystawienia zwolnienia musi  logować się  na portalu e-zwolnień, często wielokrotnie w ciągu dnia);

 

3) racjonalnego rozwiązania kwestii wystawiania zwolnień lekarskich w sytuacji braku dostępu do internetu ( w aktualnie obowiązującym modelu lekarz musi przewidzieć taka sytuacje i pobrać na zapas pewną pulę numerów, wydrukować pacjentowi zwolnienie a po odzyskaniu dostępu do sieci wprowadzić ręcznie wystawione zwolnienia do systemu ZUS. Dopiero po wprowadzeniu całej puli będzie można otrzymać kolejne numery. O ilości przyznawanych jednorazowo numerów decydował  będzie ZUS);

 

4) zmiany sposobu podpisywania wystawionych zwolnień  (dzisiaj możliwe jest użycie podpisu kwalifikowanego, który jest płatny i koszty jego zakupu obciąża lekarza lub przychodnie. Alternatywną metodą autoryzacji jest prywatną profil zaufany  e-puap lekarza -o ile  taki profil posiada).  W ocenie zebranych e-puap, który wymaga przesyłania sms-ów lub maili jest zbyt czasochłonny.  Nie dokonano również oceny jak ten system zadziała jeżeli jednocześnie zaloguje się kilkanaście tysięcy lekarzy.

 

   Otwartą kwestią pozostaje również określenie kto poniesie koszty związane z wprowadzeniem systemu e-zwolnień.

     Rozwiązanie wyżej wymienionych problemów jest warunkiem niezbędnym do kolejnego etapu, jakim powinien być pilotaż realizowany z określoną grupą lekarzy i dopiero po jego zakończeniu i analizie wniosków procedura wystawiania e-zwolnień może zostać uznana za gotową do wykorzystania w szerokim zakresie.

 

W naszej ocenie, lekarze powinni wstrzymać się z korzystaniem z aplikacji e-zwolnień  by pozwolić reprezentantom naszego środowiska, Politykom i Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych  na efektywne wykorzystanie dwuletniego okresu przejściowego. Uważamy,  że jest to wystarczający czas na przeprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych i informatycznych umożliwiających w przyszłości korzystanie z systemu e-zwolnień.

 

 

 

________________________________________________________________________________________

             

 

STANOWISKO NR 2/VII/2016

OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ

BESKIDZKIEJ IZBY LEKARSKIEJ

z dnia 26 lutego 2016 roku 

 

 w sprawie:  propozycji nowelizacji ustawy o zawodach  lekarza i lekarza dentysty, polegającej na wprowadzeniu możliwości zatrudnienia lekarza lub lekarza dentysty w indywidualnej bądź indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej.

 

Okręgowa Rada Lekarska Beskidzkiej Izby Lekarskiej, przyjmując niniejsze stanowisko zwykłą większością głosów, uważa za  wskazaną nowelizację ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, dopuszczająca zatrudnienie przez lekarza lub lekarza dentystę prowadzącego indywidualną bądź indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską w uzasadnionych przypadkach (np. losowych) lekarza, lub lekarza dentystę o tej samej specjalności i porównywalnych kwalifikacjach zawodowych na czas określony.

         Celem proponowanej zmiany jest umożliwienie lekarzowi lub lekarzowi dentyście, prowadzącym indywidualną bądź indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, zatrudnienia innego lekarza celem zapewnienia zastępstwa w  czasie choroby, urlopu, lub w innych sytuacjach losowych. Nie jest natomiast ideą proponowanej zmiany umożliwienie zatrudniania w indywidualnej bądź indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej lekarzy różnych specjalności zamiast utworzenia podmiotu leczniczego.

         Jednocześnie należy odnotować, że znaczna grupa członków Okręgowej Rady Lekarskiej Beskidzkiej Izby Lekarskiej jest przeciwna nowelizacji ustawy w powyższym zakresie, albowiem indywidualna bądź indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska winna być prowadzona pod własnym nazwiskiem. Ten wymóg odróżnia aktualnie praktykę lekarską od podmiotu leczniczego. Ponadto rodzi się pytanie czy w związku z proponowaną nowelizacją ustawy nie będzie konieczne tworzenie kolejnego rodzaju praktyki lekarskiej wykonywanej wyłącznie w indywidualnej bądź indywidualnej specjalistycznej  praktyce lekarskiej. W konsekwencji zrównanie wymogów odnośnie indywidualnych praktyk z wymogami obowiązującymi wobec podmiotów leczniczych może doprowadzić do likwidacji rejestru praktyk zawodowych.