Szanowne Koleżanki i Koledzy!
Przypominamy o obowiązku zgłoszenia do działu Praktyk Prywatnych Beskidzkiej Izby Lekarskiej faktu zawieszenia lub zamknięcia działalności praktyki prywatnej. Ponadto na lekarzu ciąży obowiązek pozostawienia informacji dla pacjentów, gdzie mogą otrzymac swoją dokumencję medyczną prowadzoną w ramach w/w praktyki.
Informacja w sprawie wpisów do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Lekarze i lekarze dentyści wykonujący zawód w ramach praktyki lekarskiej, zarejestrowanej w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (zwanej dalej „ustawą”) w rejestrze indywidualnych, indywidualnych specjalistycznych bądź grupowych praktyk lekarskich, nie muszą na nowo rejestrować swojej praktyki w rejestrze podmiotów prowadzących działalność leczniczą. Zgodnie z art. 217 ust. 1 ustawy wpisy do rejestru indywidualnych, indywidualnych specjalistycznych bądź grupowych praktyk lekarskich stały się z mocy prawa wpisami w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W praktyce oznacza to, że dotychczasowe dane figurujące w rejestrze praktyk lekarskich zostały „przepisane” do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą i lekarz wykonujący działalność leczniczą w ramach praktyki nie ma obowiązku zgłaszać ich ponownie.
Na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej praktyki lekarskie zostały wpisane do ksiąg rejestrowych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Każda praktyka otrzymała nowy numer – numer księgi rejestrowej.
Księga rejestrowa z numerem dostępna jest na stronie Rejestru Podmiotów wykonujących działalność leczniczą pod adresem:
http://www.rpwdl.csioz.gov.pl
OBOWIĄZEK ZGŁOSZENIA ZMIAN
Zmian w rejestrze należy natomiast dokonać w przypadku:
1) ewentualnej konieczności aktualizacji danych (np. zmieniło się miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych lub ich rodzaj, albo adres do korespondencji); należy pamiętać, że lekarz wykonujący zawód w ramach praktyki zawodowej wpisanej do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania;
2) gdy konieczność dokonania tych zmian wynika z ustawy (w takim przypadku lekarze i lekarze dentyści mają czas na dokonanie tych zmian do dnia 30 czerwca 2012 r.).
Przykładem tej drugiej sytuacji może być obowiązek przedstawienia organowi rejestrowemu (czyli właściwej okręgowej radzie lekarskiej) dokumentu ubezpieczenia potwierdzające zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy. Obecnie informacja o ubezpieczeniu OC, o którym mowa w art. 25 ustawy, podlega wpisowi do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zatem lekarz, lekarz dentysta wykonujący działalność leczniczą w praktyce zawodowej, który zawarł umowę ubezpieczenia na nowych zasadach powinien przedstawić dokument tego ubezpieczenia właściwej okręgowej radzie lekarskiej.
Lekarz, który w dniu wejścia w życie ustawy wykonywał zawód w szpitalu bądź innym przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego w ramach praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania, powinien do końca czerwca 2012 r. zgłosić się do właściwej okręgowej izby lekarskiej celem zarejestrowania praktyki lekarskiej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem i ewentualnie, złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania.
Rejestracja praktyki wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem odbywa się, podobnie jak w przypadku pozostałych rodzajów praktyk, po uzyskaniu wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (zwanej dalej "CEIDG”).
Rejestracja w CEIDG wymaga również podania adresu zamieszkania oraz adresu miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Miejscem wykonywania działalności gospodarczej nie musi być przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, z którym lekarz podpisał lub zamierza podpisać umowę. Brak wskazania adresu głównego miejsca wykonywania działalności we wniosku o rejestrację w CEIDG oznacza, że adresem tym jest adres zamieszkania. Należy pamiętać, że w takim przypadku adres zamieszkania będzie uwidoczniony na stronie internetowej CEIDG.
Obowiązujące opłaty:
wpis do rejestru 83 złotych,
zmiana wpisu do rejestru 42 złotych.
Opłaty za wpis i zmiany w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, należy wpłacać na konto:
Bank Śląski ING - 61105010701000000100272764
Podmiot wykonujący działalność leczniczą , wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem. Zamieszczone poniżej dane zawarte są w Rejestrze Praktyk. Zatem zmiana tych danych powinna być zgłoszona w ustawowym w terminie 14 dni od dnia ich powstania w Rejestrze Praktyk Prywatnych BIL.
Praktyka zawodowa lekarza
o okres ubezpieczenia (od dnia ...... do dnia ......),
o zakres ubezpieczenia,
o sumę gwarancyjną;
Grupowa praktyka lekarska
o okres ubezpieczenia (od dnia ...... do dnia ......),
o zakres ubezpieczenia,
o sumę gwarancyjną;
Dane dla każdego ze wspólników albo partnerów spółki.
WAŻNE !!!
Od 1 kwietnia 2013 roku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą wszelkie zmiany dotyczące praktyk lekarskich : rejestracja , zmiany we wpisie dotyczącym praktyki istniejącej czy wykreślenie praktyki z rejestru jest możliwe wyłącznie w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym ( Dz. U. Nr 130,poz.1450 z późn. zm.) lub na profilu zaufanego ePUAP, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne( Dz. U. Nr 64,poz.565 z póżn. zm)
Przypominany, iż obie metody podpisywania i wysyłania wniosków w postaci elektronicznej są udostępnione użytkownikom Aplikacji dla Podmiotów Leczniczych oraz Aplikacji dla Praktyk Zawodowych.
Lekarz/lekarz dentysta aby złożyć wniosek , musi posiadać certyfikat bezpiecznego podpisu elektronicznego bądź profilu zaufanego na ePUAP.
Bez tego nie będzie można dokonać zmian.
Bezpieczny podpis elektroniczny jest płatny -zazwyczaj wystawiany na rok, co roku trzeba go odnawiać i za niego płacić( około 300 zł w pierwszym roku).
Profil zaufany ePUAP jest darmowy -wystawiany na trzy lata ,a przed końcem trzyletniego okresu można go samemu odnowić. Zaufanie profilu ePUAP odbyć się może w dowolnym Urzędzie Wojewódzkim, Urzędzie Skarbowym lub oddziale ZUS , a za granicą w konsulatach. Poświadczenie profilu jest bezpłatne, trwa kilka minut – nie licząc dojazdu do w/w urzędów.
Jak założyć konto w systemie ePUAP, profil zaufany i uzyskać dostęp do wprowadzania zmian w księdze rejestrowej swojej praktyki - proszę wejść w zakładkę o tym tytule w dziale praktyki prywatne