Co do korzyści z cyfryzacji ochrony zdrowia nikt nie ma wątpliwości, jednak, żeby w pełni korzystać z e-zdrowia trzeba wykonać czynności, które dla niektórych mogą stanowić problem. Ich można zmotywować
Pacjent musi poczuć, że cyfryzacja usług zdrowotnych przyniesie mu realny zysk. Wtedy przekonuje się, że warto spróbować korzystać z e-rozwiązań.
Motywacja dla pacjenta i lekarza
Jaki jest to motor napędowy pokazał COVID-19. Chętniej zaczęliśmy logować się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP), kiedy okazało się, że dostępny jest tam wyniki testu na koronawirusa zanim dostaniemy taką informację z sanepidu.
Ale są inne sposoby zachęty. W wielu poradniach na adres e-maila są wysyłane zalecenia medyczne. Tą drogą można też wysłać do przychodni prośbę o przedłużenie recepty przy chorobach przewlekłych. To także motywuje pacjentów do korzystania z takich rozwiązań. Do korzystania z e-usług w ochronie zdrowia przekonuje również to, że nie trzeba już pamiętać czy spisywać na kartkach dawkowania leku, u jakiego specjalisty i kiedy się było, jakie leki się wykupywało etc. ? to wszystko jest na IKP. A e-receptę i e-skierowanie można otrzymać bez wychodzenia z domu, po kontakcie telefonicznym z przychodnią.
Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań w ochronie zdrowia staje się powszechne. Są jednak grupy, dla których może to być problem. ? Nie chodzi nawet o wiek, czy złe nastawienie a? bariery techniczne. Część pacjentów, szczególnie tych starszych naprawdę nie ma często nawet adresu mailowego. Mają komórki, mają komputer w domu, ale nie potrzebują e-maila ? mówi Andrzej Zapaśnik, prezes Przychodni BaltiMed w Gdańsku. Jego placówka bierze udział w pilotażu POZ Plus, którego jednym z założeń jest zwiększenie liczby pacjentów, korzystających m.in. z IKP.
Prosty przekaz
Żeby skutecznie docierać do pacjentów, oczywiście potrzebne są też pewne umiejętności komunikacyjne i cierpliwość. Rozmowa, szczególnie ze starszym pacjentem wymaga powtarzania wielu kwestii. Informacje muszą być przedstawione w jak najprostszy sposób, tak by trafiły do każdego. Powinno się więc podkreślać w rozmowie zalety telemedycyny, tego, jak bardzo dzięki niej zmieni się jakość życia pacjenta, ale i bezpieczeństwo. Zwłaszcza teraz, w czasach pandemii. Dostęp do lekarza będzie bowiem możliwy z poziomu domu ? mówi Wiesława Borczyk, prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Jak tłumaczy dr Joanna Heidtman, psycholog i, socjolog, aby skutecznie zachęcić seniorów do korzystania z zalet, jakie niesie ze sobą cyfryzacja służby zdrowia należy wyeliminować ich obawy, które są naturalne przy kontakcie z nowościami. Jej zdaniem należy skoncentrować się na przekazywaniu spójnych wskazówek następujących po sobie, zupełnie tak samo jak ma to miejsce już teraz przy zachęcaniu pacjentów do danej kuracji, by z niej skorzystali i wytrwali, czyli zyskali motywację. - Dobrze byłoby, aby lekarz rozpisał na kartce pacjentowi co ten powinien zrobić, by skorzystać z e-recepty, e-skierowania, krok po kroku, wskazując jednocześnie jakie niesie to ze sobą dla niego korzyści. - Nikt nie lubi być przymuszany do czegoś, robić rzeczy bez celu. Dlatego ważne jest, by został on starszemu pacjentowi nakreślony ? podkreśla dr Joanna Heidtman.
Prezent dla babci i dziadka
Eksperci przekonują też, że dziś wiele starszych osób może poradzić sobie samodzielnie ze skorzystaniem z IKP. Na stronie pacjent.gov.pl znajduje się poradnik tłumaczący krok po kroku jak się zalogować i korzystać z dostępu do własnych danych medycznych. Można tam przeczytać, że każdy kto płaci rachunki przez internet, bez problemu poradzi sobie z Internetowym Kontem Pacjenta.
Głównym wyzwaniem dla pacjentów jest fakt, że korzystanie z IKP wymaga posiadania albo e-dowodu, albo konta w Inteligo, PKO BP lub jednym z banków spółdzielczych ewentualnie Profilu Zaufanego (PZ), który wcześniej należy założyć. Jeśli sprawia to trudność, można poprosić o pomoc kogoś bliskiego. Przeprowadzenie dziadków przez meandry e-administracji i e-zdrowia może być dobrym prezentem wnuka na urodziny czy imieniny.
Centrum e-Zdrowia zaprasza wszystkich lekarzy do kontaktu i zadawania pytań przy pomocy ? numer 19 457 ? lub na adres: e-skierowanie@csioz.gov.pl.
Partnerem artykułu jest Centrum e-Zdrowia